مدل ریاضی برای بهینه سازی هزینه کیفیت

مدل ریاضی برای بهینه سازی هزینه کیفیت

 

چکیده
مهندسی کیفیت، از طراحی قوی برای بهبود کیفیت با کاهش اثرات تغییر پذیری استفاده می کند.. تغییرات محصول را می توان با دو مرحله کاهش داد. یکی طراحی پارامتر که قابل تعدیل با مقدار اسمی یا ظاهری باشد طوری که خروجی به عامل تغییر پذیری حساسیت کم تری داشته باشد. دیگری، طراحی تحمل می باشد که موجب کاهش تحمل برای کنترل تغییرات می شود. همه هزینه های متحمل شده در سیکل حیات را می توان به دو مقوله تقسیم بندی کرد. یافتن تحمل بهینه برای هر یک از این خصوصیات بسیار مهم است. تعادل بین هزینه تولید و افت کیفیت باید در طرح تحمل برای بهبود کیفیت و کاهش هزینه حاصل شود. برای مورد بهترین ظاهری، یک مدل ریاضی برای تعیین تحمل محصول بهینه و کمینه سازی هزینه کل توسعه می یابد که شامل هزینه تولید و افت هزینه است. چون شاخص قابلیت پردازش نشان دهنده تعادل مسئولیت پذیری کیفیت بین مهندسان طراحی و تولید است، اساس تولید رابطه کارکردی بین تغییرات محصول و تحمل در نظر گرفته می شود. بر اساس این روابط، هزینه کل مدل را می توان به صورت تابع تحمل محصول بیان می شود که از آن آستانه های تحمل بهینه را می توان یافت. در نهایت، با استفاده از این مدل، روش طراحی تحمل که موجب افزایش کیفیت و کاهش هزینه می شود، در مراحل اولیه طراحی و پردازش وجود دارد.


۱-مقدمه
مهندسی کیفیت، از طراحی قوی برای بهبود کیفیت با کاهش اثرات تغییر پذیری استفاده می کند.. تغییرات محصول را می توان با دو مرحله کاهش داد. یکی طراحی پارامتر که قابل تعدیل با مقدار اسمی یا ظاهری باشد طوری که خروجی به عامل تغییر پذیری حساسیت کم تری داشته باشد. دیگری، طراحی تحمل می باشد که موجب کاهش تحمل برای کنترل تغییرات می شود. همه هزینه های متحمل شده در سیکل حیات را می توان به دو مقوله تقسیم بندی کرد. یافتن تحمل بهینه برای هر یک از این خصوصیات بسیار مهم است. تعادل بین هزینه تولید و افت کیفیت باید در طرح تحمل برای بهبود کیفیت و کاهش هزینه حاصل شود.
همه هزینه های تحمیل شده در یک سیکل حیات محصول را می توان به دو مقوله تقسیم کرد: هزینه تولید قبل از فروش به مشتری و افت کیفیت بعد از انتقال کالا به مشتری. برای مورد بهترین ظاهری، یک مدل ریاضی برای تعیین تحمل محصول بهینه و کمینه سازی هزینه کل توسعه می یابد که شامل هزینه تولید و افت هزینه است. چون شاخص قابلیت پردازش نشان دهنده تعادل مسئولیت پذیری کیفیت بین مهندسان طراحی و تولید است، اساس تولید رابطه کارکردی بین تغییرات محصول و تحمل در نظر گرفته می شود. بر اساس این روابط، هزینه کل مدل را می توان به صورت تابع تحمل محصول بیان می شود که از آن آستانه های تحمل بهینه را می توان یافت. طی طراحی تحمل، مهندس طرح به طور سیستماتیک سطوح عملکرد فاکتور های خاص مورد نیاز برای رفع نیاز خصوصیات کیفیت تعیین می کند. طراحان می توانند به آستانه تحمل برای هر فاکتور جهت رسیدن به این هدف طراحی دست پیدا کنند.
تابع زیان ، برآوردی از هزینه کیفیت با توجه به مقدار هدف و تغییرات خصوصیات محصول از حیث ضرر پولی به دلیل خرابی محصول در دست مشتری می باشد. تابع زیان روش نشان دادن ارزش اقتصادی کاهش تغییرات بوده و نزدیک به مقدار هدف است. اگرچه در رابطه با هزینه های تولید برای محصول، هزینه با افزایش تحمل به مقدار ۱ افزایش می یابد. به همین دلیل لزوم مبرمی به تغییر و تعریف عملیات با کاهش ورودی ها احساس می شود. از این روی تعادل بین هزینه تولید و افت کیفیت باید در طرح تحمل برای بهبود کیفیت محصول و کاهش هزینه ایجاد می شود. چون شاخص توان مندی پردازش تعادل مسئولیت پذیری کیفیت را بین مهندسان طراحی و تولید نشان می دهد، ابزاری برای برآورد تغییرات محصول از حیث تحمل محصول است.
در صورتی که تحمل ها نزدیک به هزینه تولید باشد، کاهش تحمل موجب کاهش هزینه تولید می شود. معادله هزینه می باشد که t تحمل است. خصوصیات تحمل منجر به افزایش هزینه تولید می شود زیرا هزینه های عملیاتی بیشتر، تجهیزات با دقت بیشتر و سرعت تولید کم تر نیز در این زمینه در نظر گرفته می شود. این معادله هزینه تحمل برای مدل سازی ریاضی در نظر گرفته می شود.
علاوه بر هزینه تولید، تابع زیان کیفیت مربوط به انحراف از مقدار هدف است.
به طور کلی، اگرچه هزینه تولید کم تر، نشان می دهد که تغییرات خصوصیات تولید می تواند منجر به کیفیت کم و افت با کیفیت بالا شود. از سوی دیگر، تحمل زیاد نشان می دهد که تغیرات خصوصیات محصول کم تر بوده منجر به کیفیت خوب می شود و در عین حال هزینه تولید را بالا می برد. علاوه بر این دو هزینه، هزنیه های کار مجدد در صورتی در نظر گرفته می شوند که خصوصیات کیفیت خارج از آستانه تحمل قرار گیرند. از این روی، هزینه کل شامل افت کیفیت و هزینه تولید برای یافتن کارامد ترین روش برای تعیین آستانه تحمل است.

تهیه کننده و تایید کننده : ویدا نورالهیان (دبیر ریاضی- معاون انضباطی)


امتیاز شما به این محتوای آموزشی ؟ جمع امتیاز 20/20