بهترین روش های درس خواندن

درس خواندن به سبک پس ختام : «پس ختام» یکی از موثرترین روش های درس خواندن ومطالعه مفید است. این روش از ۶ مرحله تشکیل شده است که با هم به بررسی هر یک از مراحل می پردازیم.

1_ پیش خوانی (پ) : پیش خوانی، نخستین مرحله پس ختام است. در این مرحله یک نگاه کلی به مطلب یا نوشته ای که قصد دارید آن را بخوانید، بیندازید؛ به تیترها و کلمات کلیدی نگاه کنید و سعی کنید بدون خواندن مطلب منظور و مفهومی که قرار است به آن پرداخته شود را بفهمید.

2_ سوال کردن (س) : بعد از آن که با استفاده از پیش خوانی مفاهیم و هدف کلی نوشته را فهمیدید، شروع به طرح سوالات درباره موضوعی که قرار است درباره آن مطالعه شود، کنید.

این کار باعث افزایش تمرکز ذهن شما روی موضوع اصلی شده و مطالعه عمیق تر و بهتر انجام خواهد شود.

3_ خواندن (خ) : در این مرحله باید متن کتاب یا مطلب را با دقت بخوانید و آن را یاد بگیرید. دقت کنید که ما در این مرحله هیچ چیزی را حفظ نمی کنیم؛ بلکه سعی می کنیم تا به صورت کامل مطلب را یاد بگیریم.

یادداشت برداری (نوت برداری) هم در این مرحله انجام می شود؛ شما باید از مطالبی که یاد گرفته اید یادداشت برداری کنید.

4 _ تفکر (ت) : این مرحله هم زمان با مرحله خواندن انجام می شود. در حین خواندن و یادگیری مفاهیم، به آن فکر کنید!

برای خود مثال بزنید و در ذهن خود تصویرسازی کنید. این مرحله باعث می شود که مفاهیم در ذهن شما تثبیت شده و نیازی به حفظ کردن مجدد آن نداشته باشید.

5 _ از حفظ گفتن (ح) : اگر دو مرحله قبلی را به خوبی و با کیفیت انجام داده باشید، حالا می توانید مطالبی را که خوانده اید را از حفظ و به زبان خودتان بگویید؛ سعی کنید مطالب را به زبان خودتان توضیح دهید.

در این مرحله می توانید مفاهیمی که آموخته نشده اند را پیدا کرده و دوباره آنها را بخوانید.

7 _ مرور کردن (م) : بعد از طی کردن مراحل قبل، برای آن که مطالب در ذهن و حافظه شما کاملا تثبیت شود، نیاز به یک برنامه جامع برای مرور دارید. اگر صبح مطلب را خوانده اید، شب آن را مرور کنید و به همین شکل مرور اول خود را انجام دهید.

بعد از آن به فواصل کوتاه (مثلا هفته ای یک بار) به مرور مطالب بپردازید. توجه داشته باشید که اولین مرور خود را به فاصله کمتر از ۲۴ ساعت بعد از خواندن مفاهیم انجام دهید. افزایش بهره‌وری درس خواندن :  «پس ختام» روشی بسیار موثر برای درس خواندن و یادگیری است؛ اما باز هم می توان با تکنیک های دیگر، راندمان مطالعه را به میزان فوق‌العاده ای بالا برد.

روش صحیح درس خواندن در مقاطع مختلف : درس خواندن در هر مقطعی با توجه به شرایط آن متفاوت است. در ادامه به توضیح هر کدام از این روش ها می پردازیم.

روش صحیح درس خواندن در ابتدایی : دوره ابتدایی مهمترین پایه برای یادگیری است. در این مقطع معلمان و والدین خود باید به روش های صحیح درس خواندن دقت کنند.

بهتر است کودک درس را سر کلاس یاد بگیرد و در خانه یک دور آن را مرور کند؛ در این صورت وقت بیشتری برای بازی و استراحت در خانه خواهد داشت .روش صحیح درس خواندن در دبیرستان عبارت است از :

  • دروس دبیرستان پایه کنکور است. در دبیرستان باید دفتر برنامه ریزی داشته باشید و بتوانید مطابق آن جلو بروید.
  • مطالب را مفهومی یاد بگیرید.
  • برنامه مرور دوره ای داشته باشید.
  • مهارت هایی مانند تند خوانی را یاد بگیرید.روش صحیح درس خواندن در دانشگاه عبارت است از :
  • در دانشگاه باید سر کلاس خوب گوش کنید.
  •  همزمان با تدریس استاد نکته برداری کنید.
  •  قبل از کلاس نکات جلسه قبل را دوره کنید.
  •  تکالیف آن درس را انجام داده و سر کلاس بیایید.
  • لیست پروژه هایی که باید تا آخر ترم انجام بدهید را تهیه کنید، و در طول ترم برای پیشبرد آنها برنامه بریزید.

بهترین روش درس خواندن در شب امتحان : شب امتحان بسیار پر استرس است و اگر در طول سال زمان کمی برای یادگیری و مطالعه گذاشته باشید، این استرس بسیار زیادتر خواهد بود. ما در ادامه روش هایی را برمی شماریم که در مدت زمان کم بتوانید مطالب زیادی را بخوانید و نمره خوبی بدست آورید.

  •  برای درس خواندن در شب امتحان اول باید مطالب مهم را مشخص کنید و الویت را به آنها داده و بیشترین زمان را به آنها اختصاص دهید. پس از خلاصه نویسی که از بهترین روش برای به خاطر سپاردن مطالب است، استفاده کنید.
  •  در زمان مطالعه سراغ گوشی نروید و در محیط آرامی مطالعه کنید. استراحت را کنار نگذارید؛ چرا که استراحت باعث می شود مطالب در ذهن شما بهتر بنشیند و به خاطر آوردن مطالب را برای شما آسان می کند.
  •  در محیط آرام درس بخوانید و استراحت را فراموش نکنید. زمان هایی که خسته شدید می توانید با تحرک بدنی و چند حرکت نرمشی این خستگی را از تن بدر کنید.

تهیه کننده : معاون فناوری _ سرکار خانم سالارزاده

تایید کننده : مدیریت محترم آموزشگاه _ سرکار خانم افشاری


امتیاز شما به این محتوای آموزشی ؟ جمع امتیاز 0/20