7 روش برای کاهش استرس امتحان

استرس امتحان دارای چه علائمی است ؟ استرس امتحان به صورت متداول دارای علائم و نشانه هایی است که ممکن است شدت و تعداد آن در هر دانش آموزی متفاوت باشد. در ادامه به برخی از علامت های استرس قبل از امتحان اشاره کرده ایم :

  • عدم توان دانش‌آموز برای تصمیم‌گیری
  • احساس آشفتگی و گیجی
  • تغییر خلق و خو
  • بی خواب شدن
  • تپش قلب بالا
  • عدم شروع درست کار
  • عدم برقراری ارتباط با دوستان و اطرافیان
  • احساس درد در ناحیه شکم
  • جوییدن ناخن‌ها، بی‌قراری و ساییدن دندان‌ها روی هم

چرابه استرس شب امتحان دچار می شویم ؟ لطفا از سرزنش کردن خودتان برای ابتلا به استرس امتحان دست بردارید . این موضوع امری عادی و رایج میان افرادی است که امتحان مهمی در پیش دارند . استرس  شب امتحان می تواند به سبب دلایل زیر در شما به وجود بیاید :

  • احساس می‌کنید به صورت کامل درس را مطالعه نکرده‌اید.
  • تصور می‌کنید آمادگی کافی برای امتحان را ندارید.
  • به دنبال گرفتن نمره‌ای هستید تا به شما در ارتقای معدل یا کار مورد نظر کمک کند.
  • ممکن است دائم در حال مقایسه خود با دیگران هستید.

7 روش برای کاهش استرس پیش از امتحان : در صورتی که میخواهید غلبه بر استرس امتحان داشته باشید لازم است تا برنامه امتحان نهایی خود را ابتدا چک کنید و بر اساس آن یک برنامه ریزی مناسب برای مطالعه دروس امتحانی داشته باشید .اما از جمله روش هایی که برای کاهش استرس امتحان بسیار اثر گذار است موارد زیر می باشد ، شیوه های زیر را طی کنید

خواب خود را تنظیم کنید لطفا از فکر بی‌خوابی و بیدار ماندن تا صبح برای درس خواندن بیرون بیایید. برخی تصور می‌کنند که تنها شبهایی که امتحان دارند می‌توانند درس را بخوانند و یاد بگیرند. اما این ذهنیت اشتباه می‌باشد و سبب خواهد شد سر جلسه امتحان دچار بی‌حالی شوید و مواردی را هم که می‌توانستید پاسخ دهید ناقص جواب دهید. برای این که استرس نداشته باشید، شب امتحان به راحتی بخوابید تا صبح سر حال بیدار شوید و به سراغ جلسه امتحان بروید.

مشاوره پیش از امتحان را فراموش نکنید روح شما مانند جسمتان از ارزش بالایی برخوردار است و نیاز دارد تا به آن رسیدگی شود. در صورتی که احساس می‌کنید نیاز دارید در ارتباط با امتحانات خود با کسی صحبت کنید بهتر است به نزد مشاوران ماهری که در این زمینه فعالیت می‌کنند بروید و با آن‌ها در ارتباط با آزمون‌های پیش رو مشورت کنید تا از استرس شب امتحان دوری کنید.

امتحان گرفتن از خودتان را انجام دهید بله درست متوجه شدید، از خودتان امتحان بگیرید. سوالاتی را روی برگه بیاورید که تکراری نیستند و خیلی دم دستی به حساب نمی‌آیند. سپس به سراغ پاسخ دادن به آن‌ها بروید. این کار موجب می‌شود ذهن شما فعال گردد و به سراغ کنکاش مسائل جدید برود و هر آنچه را که یاد می‌گیرد به خوبی در خود نگهداری کند. بهتر است در حین انجام این کار، فضایی ساکت را انتخاب کنید و از شلوغی پرهیز کنید.

کارهایی انجام دهید که شما را آرام می کند تمام ذهن خود را معطوف به امتحان نکنید. شما نیاز به آرامش دارید و باید آن را از طریق کارهایی که به شما روحیه می‌دهد انجام دهید. گاهی ممکن است این آرامش از طریق گوش دادن به موسیقی باشد و گاهی هم خواب می‌تواند افراد را آرام کند. برخی با آشپزی آرام می‌شوند و برخی دوست دارند به پارک بروند. کاری که دوست دارید را انجام دهید و سپس به سراغ مطالعه بروید.

تغذیه سالم داشته باشید بهترین غذاها برای شما دانش‌آموز عزیزی که قصد امتحان دادن دارید، آن‌هایی است که حاوی پروتئین و ویتامین است. بدن شما باید به خوبی تقویت شود تا مغز به آسانی به فعالیت بپردازد. بنابراین چی بخوریم که دچار استرس نشویم؟ بهتر است به سراغ ماست یونانی، جوجه کباب، سبزیجات و میوه‌های تازه بروید. در ضمن از خوردن ۸ تا ۱۰ لیوان آب هم غفلت نکنید.

برنامه ریزی و مطالعه اصولی داشته باشید بهتر است همه مطالعه خود را به شب امتحان موکول نکنید. مطالب درسی را به آرامی و در مدت برنامه‌ریزی شده بخوانید. از شیوه یادداشت برداری استفاده کنید. مواردی که سر کلاس استاد و معلم شما روی آن‌ها تاکید داشته است را به خوبی مطالعه کنید.

از افرادی که ممکن است به شما استرس دهند دوری کنید من روزی ۲۰ ساعت درس می‌خوانم! من تمام تست‌های مورد نیاز را انجام داده‌ام! نمونه سوالات را به صورت کامل بررسی کرده‌ام! این جملات برایتان آشنا نیست؟ بله این همان حرف‌هایی است که از دوستان و اطرافیان در زمان امتحان می‌شنوید و شما را به استرس دچار می‌کند. این حرف‌ها را تمام کنید لطفا و در طول امتحان به آن‌ها توجهی نداشته باشید. این عبارات تنها باعث می‌شود شما اعتماد به نفس خود را از دست دهید. روی درس خود تمرکز نمایید و دروس امتحانی را به بهترین حالت ممکن پاس کنید.

چگونه سر امتحان استرس نداشته باشیم ؟ پس از این مراحل کاهش استرس قبل از امتحان را انجام دادید لازم است تا با روش های کاهش استرس در امتحان هم آشنا شوید. زمانی که وارد فضای امتحانی شدید و برگه سوالات را در اختیار شما قرار دادند مراحل زیر را طی کنید :

  • سوالات را پشت سر هم و با همان ترتیبی که هست پاسخ دهید.
  • اگر سوال را کامل پاسخ دادید یک تیک کوچک کنار آن قرار دهید. در صورتی که پاسخ را احساس می‌کنید که ناقص نوشته‌اید، آن را با علامت ضربدر مشخص کنید.
  • سوالاتی که پاسخ نداده‌اید را بگذارید تا پس از این که تمام سوال‌ها را جواب دادید روی آن فکر کنید.
  • اگر احساس کردید پاسخ را می‌دانید اما هر چقدر فکر می‌کنید به ذهن شما خطور نمی‌کند، روی برگه‌ای شروع به خط خطی کردن کنید. این کار سبب می‌شود مغز آرام گیرد و به آسانی اطلاعات به حافظه کوتاه مدت شما بازگردد.
  • اصلا به دیگران و سوالات آن‌ها توجه نکنید. تمام توجه شما باید روی برگه خودتان باشد.

اگر امتحانی مانند ریاضی دارید که باید به شیوه عملیاتی پاسخ داده شود، آرام باشید و به صورت مرتب آن را انجام دهید، تا با کاغذی شلوغ و سردرگمی ذهنی روبرو نشوید.

تهیه کننده : معاون فناوری _ سرکار خانم سالارزاده

تایید کننده : مدیریت محترم آموزشگاه _ سرکار خانم افشاری


امتیاز شما به این محتوای آموزشی ؟ جمع امتیاز 0/20