21 شیوه صحیح تست زنی در کنکور

ابتدا بهتر است بدانید که سوالات کنکور سراسری، دارای یک سوم نمره منفی هستند. به این معنا که با هر جواب اشتباه، یک سوم از پاسخ های صحیح شما نیز به هدر می رود، به همین منظور ضروری است مهارت تست زنی خود را جدی بگیرید. از بهترین روش های تقویت تست زنی می توان به شرکت در آزمون های آزمایشی کنکور و استفاده از کتاب های تستی کمک آموزشی موجود در بازار اشاره نمود. تمامی این موارد زمانی منجر به موفقیت می شود که در کارتان استمرار داشته باشید و با تقویت تمرکز، اعتماد به نفس و کاهش نگرانی به روند آماده سازی خود برای شرکت در کنکور سراسری کمک نمایید.

  1.  برنامه ریزی درسی و همچنین تمرین تست زنی می بایست به شیوه ای انجام شود که نتیجه آن، تقویت نقاط قوت و بهبود نقاط ضعف متقاضی باشد. صرفا توجه به یکی از این دو موارد، منجر به از دست دادن شانس پاسخگویی صحیح به بخش قابل توجهی از سوالات آزمون سراسری می شود.
  2. پاسخ دهی به مجموعه سوالات هر درس را در بازه زمانی کنترل شده ای انجام دهید. مدیریت زمان می تواند تاثیر به سزایی بر تراز کنکور هر داوطلب داشته باشد اما دقت کنید که مهم ترین هدف مدیریت زمان، پاسخگویی صحیح به بیشترین تعداد سوال در کمترین زمان ممکن است.
  3. پرسش ها را به صورت روزنامه وار مطالعه کرده و ابتدا سوالات آسان را پاسخ دهید. توقف زیاد بر سر سوال های دشوار جایز نیست، چرا که این امر موجب اتلاف وقت، از دست رفتن روحیه و تمرکز و ایجاد استرس می گردد. اگر در انتهای آزمون، زمانی برایتان باقی ماند، حتما به مرور سوالاتی بپردازید که به آن ها پاسخ نداده اید یا از جواب خود اطمینان ندارید.
  4. از تکنیک ضربدر منها جهت دسته بندی سوالات برای جواب دهی استفاده کنید تا دچار سردرگمی در جلسه کنکور نشوید. به این صورت در کنار سوالاتی که به هیچ وجه جواب آن ها را نمی دانید، علامت منها (-) قرار دهید و پرسش هایی را که به نظر وقت گیر و دشوار بوده یا بین دو گزینه شک دارید، با علامت به علاوه (+) یا ضربدر (×) مشخص نمایید.
  5. پس از اتمام روند پاسخ دهی به سوالات و در وقت اضافه و باقی مانده خود، اولویت را بر پایه جواب دادن به تست های ضریب دار بگذارید و سراغ سوالاتی روید که احتمال حل آن ها را می دهید. (در تمامی مراحل به یاد داشته باشید که تنها در صورت اطمینان از درست بودن پاسخ های خود، آن ها را به ثبت برسانید.)
  6. این احتمال وجود دارد که طراحان کنکور، چند تست پیچیده و دشوار را به صورت پشت سر هم طرح نمایند. در صورت مواجهه با چنین شرایطی، آرامش خود را حفظ کنید و این نکته را تصور کنید که تمامی داوطلبان در چنین شرایطی قرار دارند. بکوشید تا در تله طراحان سوال گرفتار نشوید و با آرامش، تمرکز و اعتماد به نفس سراغ سایر تست ها بروید.
  7. سوالات را به ترتیب دفترچه پاسخ داده و از نگاه کردن به سوالات بعدی خودداری کنید‏، زیرا با این کار تنها استرس خود را زیاد می کنید.
  8. سعی کنید سوالات هر درس را زودتر از زمان مشخص شده آن پاسخ دهید، چرا که داشتن سرعت عمل می تواند کلید موفقیت شما در کنکور باشد. از مکث و تعلل بی جا پرهیز کرده و در حین آزمون، حواس خود را به محیط اطراف، سایر داوطلبان، صداهای مزاحم و… پرت ننمایید.
  9. سوالات را کامل و به دقت مطالعه کرده و پس از اطمینان از جواب خود، آن را در پاسخ نامه درج کنید. خواندن سریع و بی دقت پرسش ها، نه تنها کمکی به سریع جواب دادن شما نمی کند، بلکه احتمال پاسخ دهی غلط را نیز افزایش می دهد.
  10. اگر احساس کردید که با کمبود وقت مواجه هستید، به سراغ پرسش هایی با ضریب بالاتر رفته و به پاسخ دهی آن ها بپردازید. گاها در برخی شرایط، حتی مجبورید که بین چند درس، یکی را انتخاب کنید. اولا، سعی کنید با مدیریت زمان، مانع از وقوع این رخداد شوید. ثانیا، اگر ناچار به انجام چنین کاری بودید، بر هم کنش دو عامل مهم تسلط بر مباحث آن درس و ضریب درس مربوطه را فراموش نکنید.
  11. به افعالی که در سوالات و گزینه ها به کار برده می شوند بسیار دقت کنید. (به عنوان مثال درست است و نادرست است، بود و نبود، می باشد و نمی باشد و …)
  12. در ابتدای آزمون امکان دارد دچار دستپاچگی شوید. تجربه ثابت کرده است که هر چه استرس و عجله بیشتری داشته باشید، پاسخ های غلط بیشتری نیز خواهید داشت. بنابراین خونسردی خود را حفظ کرده و با آرامش تمام به پاسخ گویی سوالات بپردازید.
  13. گزینه ها را به دقت بخوانید و بر روی گزینه هایی که از اشتباه بودن آن ها اطمینان دارید، خط بکشید.
  14. در سوالات ریاضی و دروسی که با اعداد سر و کار دارند، دقت داشته باشید که جواب آخر را با شماره گزینه، اشتباه نگیرید. به عنوان مثال پاسخ را 3 به دست آورده اید که در گزینه 4 است اما به اشتباه گزینه 3 را انتخاب می کنید، درحالی که گزینه 4 پاسخ درست سوال است.
  15. از گزینه های طولانی نهراسید، ممکن است همان گزینه ها پاسخ سوال باشند. آن ها را به دقت مطالعه نموده و با خاطری آسوده نسبت به یادآوری اندوخته های درسی خود اقدام نمایید. همچنین از سوالات طولانی واهمه نداشته باشید، گاهی آسان ترین سوالات همین ها هستند.
  16. به هنگام درج کردن جواب تست در پاسخنامه، به شماره سوال دقت کنید. در بسیاری از موارد، مشاهده شده که داوطلبی، سوالی را در پاسخنامه خالی می گذارد و جواب تست بعدی را به اشتباه در همان جای خالی وارد می کند که همین بی دقتی کوچک، موجب وقوع یک شکست و ناکامی بزرگ برای وی می گردد.
  17. بسیاری از داوطلبان به تمام سوالات آزمون پاسخ داده و سپس جواب همه آن ها را به یک مرتبه وارد پاسخ نامه می کنند. این عمل، بسیار غلط و حتی خطرناک است! ممکن است پس از اتمام پاسخ دهی با کمبود وقت مواجه شده و مهلتی برای وارد کردن پاسخ هایتان نداشته باشید.
  18. بسیاری از تست ها، چند راه حل مختلف دارند، از این رو تلاش کنید که از طریق ساده ترین راه حل به پرسش های کنکور پاسخ دهید تا به این ترتیب در وقت و انرژی صرفه جویی نمایید.
  19. یکی دیگر از تکنیک های مهم مدیریت زمان کنکور، تکنیک زمان های نقصانی است. ذکر این نکته حائز اهمیت است که این روش را مکمل تکنیک ضربدر منها می دانیم. در این حالت، داوطلب برای پاسخ دهی به هر تست، زمان مشخصی در نظر می گیرد و پس از اتمام سوالات، زمان ذخیره شده از پاسخ دهی به تست ها را صرف مرور آن ها می نماید. تکرار این روش موجب سرعت دهی به حل کردن پرسش ها می گردد.
  20. شک کردن بین دو یا چند گزینه، یکی از مشکلات متداول کنکوری ها است. این مشکل، در حین آزمون های آزمایشی نیز نمایان می شود و حواس متقاضی را پرت می کند. اگر در این شرایط قرار گرفتید، در وهله اول سعی کنید که با اتکا به آموخته های خود، پاسخ صحیح را پیدا کنید اما اگر متوجه شدید که توان پاسخگویی به تست مورنظر را ندارید و زمان شما نیز در حال تلف شدن است، آن پرسش را با شجاعت رها کرده و ریسک دریافت یک سوم نمره منفی به خاطر پاسخ اشتباه و شانسی را به جان نخرید!
  21. توجه داشته باشید که با تغییرات کنکور، این آزمون دارای یک دفترچه اختصاصی است که می بایست زمان را مدیرت کرده تا بتوانید به تمامی سوالات پاسخ دهید.

تهیه کننده : ساجده سالارزاده (معاون فناوری)

تایید کننده :صدیقه افشاری (مدیریت آموزشگاه)


امتیاز شما به این محتوای آموزشی ؟ جمع امتیاز 0/20