سینرژی چیست؟ هم‌افزایی چیست؟

سینرژی چیست؟ هم‌افزایی چیست؟

شما چند میخ دارید، من اره دارم و یکی دیگر از دوستانمان هم چوب و چکش دارد. اگر اینها را بریزیم روی هم، یک مشت تیر و تخته بیشتر نخواهیم داشت. اما اگه این‌ها رو به شکلی مدیریت شده ترکیب کنیم، میتوانیم یک خانه چوبی داشته باشیم که به مراتب با ارزش تر از تیر و تخته و چند تکه چوب خواهد بود. شاید هنوز هم تا اینجا متوجه نشده باشید سینرژی(هم‌افزایی) چیست. برایتان بیشتر توضیح میدهم.

فرض کنید چند نفر آدم تحصیل کرده و متخصص به دور هم جمع شده اند. یکی مهندس، یکی هنرمند و یکی برنامه نویس. اگر اینها هرکدام به طور جداگانه به کاری مشغول شوند نتیجه مشخص است. احتمالاً یک طرح مهندسی، یک طرح هنری یا نقاشی و همینطور یک برنامه کامپیوتری. حالا فرض کنید ما بیاییم توانایی این افراد را با یکدیگر ترکیب کنیم. هنرمند مشغول به طراحی معماری‌های خلاقانه شود، مهندس بر روی طرحهای هنرمند محاسبات انجام دهد، هنرمند داده‌های مهندسی را تبدیل به طرح نهایی کند و سپس برنامه نویس همان اطلاعات و طرح‌ها را در قالب برنامه ای کامپیوتری ارائه دهد.حالا چه چیزی داریم؟ یک برنامه کامپیوتری شامل ده‌ها طرح خلاقانه قابل اجرا. این یعنی پدید آمدن چیزی که هیچ‌کدام از این افراد به تنهایی قادر به ایجاد آن نبودند.سینرژی یعنی پدید آمدن نتیجه‌ای حاصل از کار گروهی که هیچ‌یک از افراد گروه به تنهایی قادر به تولید آن نتیجه نبودند

اگر میخواهید هیچ‌وقت مفهوم سینرژی یا همان هم‌افزایی را فراموش نکنید این مطلب را به یاد داشته باشید: در حالت عادی ۲+۲ مساوی با ۴ میشود. اما در سینرژی ۲+۲ بیش از ۴ میشود. یعنی ارزش هریک از افراد مشارکت کننده در سینرژی بیش از ارزش آنها به تنهایی میشود. بسته به شدت و قدرت سینرژی ممکن است ۲+۲ مساوی ۱۰ شود، ممکن است برابر با ۲۰ شود. ملاک در سینرژی این است که به بیش از ۴ دست پیدا کنیم.

سینرژی چه چیزی نیست؟

سینرژی این نیست که دو نفر فقط در کنار یکدیگر کار کنند و بر فعالیت هم هیچ تاثیری نداشته باشند. بلکه هر یک از افراد گروه برای ایجاد سینرژی باید کاری کنند تا نتیجه‌ای متفاوت از فعالیت‌های تکی ایجاد شود. نتیجه‌ای که هیچ‌گاه به تنهایی و حتی بدون کار گروهی اینچنینی پدیدار نمیشد.

جمع آوری کننده:مولوی

تایید کننده : نوالهیان(دبیر ریاضی)


امتیاز شما به این محتوای آموزشی ؟ جمع امتیاز 20/20